Veelgestelde vragen
Wij doen er uiteraard alles aan om, binnen de huidige mogelijkheden, een betekenisvol afscheid te regelen. Hieronder vindt u meer informatie en de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Wij doen er uiteraard alles aan om, binnen de huidige mogelijkheden, een betekenisvol afscheid te regelen. Hieronder vindt u meer informatie en de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Via ons telefoonnummer 0800 5080 kunt u ons dag en nacht (24/7) bereiken om het overlijden van uw dierbare door te geven. Onze medewerker legt u uit wat er gaat gebeuren en hoe wij u daarbij gaan helpen.
De kosten van uw uitvaart zijn afhankelijk van uw wensen. Om hiervan een beeld te krijgen kunt u de kostencheck doen. Heeft u specifieke wensen, dan geven we u graag persoonlijk een indicatie van de verwachte kosten. Neem hiervoor contact op met onze afscheidsadviseurs. Zij maken voor u geheel vrijblijvend een kostenbegroting op maat.
We zien dat de traditie van koffie met cake langzamerhand verdwijnt. Veel families kiezen nu voor belegde broodjes met melk en jus d’orange of juist voor een borrel met borrelhapjes. Op onze uitvaartlocaties is bijna alles mogelijk! Hier bieden wij een breed cateringassortiment aan met o.a. tapas, kaasplateaus, gebak, broodjes, maar ook warme snacks zoals saucijzenbroodjes en bitterballen. Laat u inspireren.
Dat gaan we zeker proberen. Onze uitvaartbegeleiders vinden het een eer als zij (nogmaals door dezelfde familie) worden gevraagd en doen er alles aan om uw wensen mogelijk te maken.
Ja, dat kan. Bij PC Uitvaart is alles mogelijk. Bij ons bent u vrij om te kiezen waar uw uitvaart gaat plaatsvinden. Onze ervaren uitvaartbegeleiders kunnen u daarbij helpen om een goede keuze te maken.
Ja, dat kan. Hiervoor hebben wij een speciaal wensenformulier dat u kunt invullen. U kunt ook een afspraak met een afscheidsadviseur aanvragen. Deze komt bij u langs om uw afscheidswensen alvast vast te leggen. U hoeft niet direct uw hele uitvaart al voor ogen te hebben. Enkele vragen over de gewenste sfeer zijn vaak al voldoende om uw nabestaanden een beeld te geven van uw voorkeuren. Wij helpen u graag.
Waar u maar wilt. U of uw nabestaanden kunnen zelf kiezen op welke locatie uw uitvaart plaats zal vinden. Dit kan op één van onze uitvaartlocaties maar ook ergens anders.
Heeft u een voorkeur voor een locatie, dan kunt u die alvast vastleggen door uw afscheidswensen aan ons door te geven.
Heeft u gekozen voor een PC UitvaartCompact servicepakket, dan vindt de uitvaart op Herdenkingspark Westgaarde plaats.
U kunt de gewenste muziek digitaal aanleveren.
Op de meeste locaties van PC Uitvaart bieden wij u de mogelijkheid om digitaal muziek aan te leveren en/of een keuze te maken uit onze digitale muziekcollectie. Van uw uitvaartondernemer/ begeleider ontvangt u de benodigde inloggegevens.
Gemiddeld is de tijd van het overlijden tot de uitvaart tussen de 4 en 7 dagen. Wanneer iemand overlijdt, moet de uitvaart uiterlijk op de zesde werkdag na het overlijden plaatsvinden. Volgens de Wet op de lijkbezorging (Wlb) is het in Nederland verplicht om een overledene binnen zes werkdagen te begraven of cremeren, maar niet eerder dan 36 uur na het overlijden.
Natuurlijk kan dat. Mail uw verzoek naar financieleadministratie@pc.nl of geef dit telefonisch door via 020 580 5080. Wij zorgen dan dat u een kopie van uw factuur ontvangt of sturen u deze op verzoek digitaal toe.
Ja, dat kan. Hiervoor hebben wij een speciaal wensenformulier dat u kunt invullen. U kunt ook een afspraak met een afscheidsadviseur aanvragen. Deze komt bij u langs om uw afscheidswensen alvast vast te leggen. U hoeft niet direct uw hele uitvaart al voor ogen te hebben. Enkele vragen over de gewenste sfeer zijn vaak al voldoende om uw nabestaanden een beeld te geven van uw voorkeuren. Wij helpen u graag.
De wet verplicht nabestaanden niet om een overledene te begraven of cremeren in een kist. Er zijn meerdere alternatieven voor een kist zoals een opbaarplank & lijkwade.
Nee, wij laten de kleding heel.
Normaal gesproken doen wij dit niet. Mocht het nodig zijn in verband met de conditie van het lichaam van de overledene, doen we dit wel.
Circa 2 tot 6 weken na de uitvaart ontvangt u de nota van de uitvaart.
A is de overlijdensverklaring. Deze is noodzakelijk voor aangifte van overlijden bij de gemeente.
B is de verklaring van de doodsoorzaak. Deze wordt door het Centraal Bureau voor de Statistiek ingevuld.
Een PC AfscheidSparen rekening kunt u gemakkelijk openen via onze website of via uw MijnPortal account.
Op uw PC AfscheidSparen rekening kunt u sparen hoe u zelf wenst. U kunt kiezen voor automatische incasso of zelf handmatig overmaken wanneer het u uitkomt. U kunt dit ook altijd eenvoudig zelf wijzigen en regelen via uw MijnPortal account. Daarbij ontvangt u jaarlijks een aantrekkelijke rente over het gespaarde bedrag.
Nee, het bedrag op uw PC AfscheidSparen rekening is bestemd voor uw uitvaart en kan niet tussentijds worden opgenomen. Bij uw overlijden kunnen uw nabestaanden de rekening indienen, zodat van het gespaarde bedrag uw uitvaart betaald kan worden.
Nee, het is geen voorwaarde om extra bedragen te storten op uw PC AfscheidSparen rekening. U spaart zoals én wanneer u dat wilt. Dit kan zijn door middel van een eenmalige storting of juist meerdere periodieke stortingen. Hier bent u helemaal vrij in. U regelt dit eenvoudig via uw MijnPortal account. Over het gespaarde bedrag ontvangt u jaarlijks een aantrekkelijke rente.
Omdat uw depositorekening conform de Wet op het financieel toezicht (Wft) geen spaarrekening is, valt deze niet onder het depositogarantiestelsel.
Er zijn drie manieren om te sparen zoals u dat wilt.
De Nederlandse overheid bepaalt de regels die gaan over het spaarbedrag dat overblijft op de AfscheidSparen (deposito) rekening, als alle kosten van de uitvaart zijn betaald. Dat is het restant. Wij hebben daar helaas geen enkele invloed op. Dit betekent dat:
Als de uitvaart door een collega uitvaartondernemer wordt uitgevoerd of als u gebruik maakt van een PC UitvaartCompact pakket worden € 100 administratiekosten in rekening gebracht.
Bij PC AfscheidSparen heeft u op basis van uw rekeningsaldo altijd de meest gunstige voorwaarden. Dat noemen wij “automatisch betere voorwaarden”.
Welke mogelijkheid u ook kiest, het bedrag dat u spaart kunt u alleen gebruiken om de uitvaart van de begunstigde te betalen.
U krijgt 5% extra op het gespaarde bedrag als wij de uitvaart mogen verzorgen. Dit is niet geldig bij de PC UitvaartCompact servicepakketten.
Als u kiest om te sparen voor twee personen, krijgt u een ‘en/of’ rekening. Het saldo of deel van het gespaarde saldo wordt gebruikt om de kosten voor de uitvaart van degene die het eerst komt te overlijden te betalen. Het bedrag wat daarna nog op de rekening staat is voor de uitvaart van degene die het langst leeft. Dit bedrag kan hoger worden als u weer geld op de rekening stort. U kunt maximaal € 10.000 sparen. Heeft u een ‘en/of’ rekening, spaart u maximaal € 20.000.
Het is niet mogelijk om tussentijds een andere begunstigde (de persoon waar de uitvaart voor wordt betaald) bij PC AfscheidSparen aan te wijzen.
De hoogte van uw uitvaartkosten is afhankelijk van uw uitvaartwensen. Het is dus niet eenvoudig om aan te geven of u voldoende bent verzekerd. Wij helpen u graag bij het berekenen van de kosten van uw gewenste uitvaart. Om een indicatie te krijgen van uw uitvaartkosten kunt u ook onze kostencheck doen. Dit bedrag kunt u vergelijken met het bedrag waarvoor u bent verzekerd.
Een adreswijziging kunt u schriftelijk of per mail doorgeven. Onder vermelding van uw naam en polisnummer kunt u uw adres doorgeven via https://www.asr.nl/contactformulier
De looptijd van de premiebetaling is afhankelijk van het type polis dat u heeft afgesloten. Dit kan bijvoorbeeld zijn tot 65 of 75 jaar of levenslang. Tot wanneer u premie dient te betalen staat vermeld op uw polisblad. Kunt u dit niet terugvinden, neem dan contact op met a.s.r. via het contactformulier van a.s.r.
Ja, dat kan. Neem dan contact op met a.s.r. en geef uw gegevens door. Via a.s.r. ontvangt u dan een kopie van uw polis.
Aan het eind van elk kalenderjaar ontvangt u per post een overzicht van uw premie en wanneer deze wordt afgeschreven in het nieuwe jaar. Krijgt u dit overzicht van a.s.r., dan kunt u uw vragen stellen aan A.s.r.
Dat is mogelijk. Als erfgenaam kunt u het uitkeringsverzoek zelf direct indienen bij de betreffende verzekeringsmaatschappij. Is het een uitkering in natura, dan verschilt de uitkering per verzekeringsmaatschappij.
Ja, dat kan. U kunt altijd kiezen voor uitvaartbegeleiding van PC Uitvaart.
U kunt hiervoor contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij.
Dit kunnen wij helaas niet. Is iemand overleden en wilt u nagaan of hij of zij nog polissen heeft lopen, dan kunt u als erfgenaam contact opnemen met het Verbond van Verzekeraars (Bordewijklaan 2, 2591 XR Den Haag, tel: 070 333 85 00). Het Verbond zal dan contact opnemen met verschillende verzekeraars om de eventuele polissen te traceren. Wel is dit een tijdrovende procedure die een aantal maanden in beslag kan nemen.
Uw verzekering blijft zoals die is, alleen is deze nu ondergebracht bij onze partner a.s.r. Zij zullen de premie incasseren en u ontvangt van a.s.r. het jaarlijkse overzicht. De voorwaarden blijven ongewijzigd en onze uitvaartbegeleiders zullen uw uitvaart gewoon verzorgen.
Wanneer u zich voor een bepaald geldbedrag heeft verzekerd, staat dit bedrag vermeld op uw polisblad.
Als u een natura uitvaartverzekering heeft, vindt u op uw polisblad waaruit uw natura-pakket bestaat.
De nabestaanden dienen het overlijden zo spoedig mogelijk telefonisch te melden aan PC Uitvaart. Dit kan 24 uur per dag via 0800 5080. Onze uitvaartbegeleiders zullen de uitvaart dan verzorgen.
U kunt hiervoor contact opnemen met uw verzekeringsmaatschappij.
Bij een vooraf geregelde uitvaart dienen wij altijd een melding van overlijden te ontvangen. Regelt u een uitvaart voor uzelf, dan dient u ook de gegevens van een contactpersoon te noteren en deze op de hoogte te stellen van uw wens. Wanneer u komt te overlijden kan uw contactpersoon dit telefonisch aan ons doorgeven via 0800 – 5080.
PC UitvaartCompact zijn de pakketuitvaarten van PC Uitvaart. PC Uitvaart heeft alle diensten die nodig zijn voor het realiseren van een uitvaart in eigen beheer. Om tegen lage tarieven toch nette uitvaarten te kunnen verzorgen, hebben wij een vast uitvaartpakket opgesteld en besteden wij veel aandacht aan het inplannen van onze UitvaartCompact uitvaarten. De plaats en tijd van de uitvaart wordt door PC Uitvaart bepaald. U kunt hierop geen invloed uitoefenen. Op deze manier kunnen wij optimaal gebruik maken van onze middelen en krijgt u een professionele uitvaart voor een zeer aantrekkelijke prijs.
Als u kiest voor een eenvoudige standaard uitvaart en u heeft al afscheid genomen dan kunt u het PC CompactUitvaart Basispakket kiezen. Dit pakket richt zich op de feitelijke uitvaart. Heeft u nog geen afscheid genomen, dan adviseren wij het Basis+ Pakket. Dit pakket bevat een opbaring thuis of in Uitvaartcentrum Westgaarde waardoor u en uw nabestaanden de mogelijk krijgen om afscheid te nemen.
Let op: bij deze eenvoudige standaardpakketten heeft u geen keuze in de plaats en het tijdstip van de uitvaart. Gezien de scherpe vaste prijsstelling bepaalt PC Uitvaart de plaats van de uitvaart en ook het tijdstip. Als u plaats en tijdstip en de verdere invulling van de uitvaart zelf wilt bepalen maak dan gebruik van onze uitvaart op maat.
Ja, u kunt ook telefonisch een PC UitvaartCompact uitvaart regelen, wij rekenen dan wel € 100 administratiekosten. Onze medewerkers staan 24 uur per dag voor u klaar en zijn u graag van dienst. Bel ons op 0800 – 5080.
Wilt u iets wijzigen in een vooraf geregelde PC UitvaartCompact uitvaart, dan kunt u contact opnemen met een van onze medewerkers via info@uitvaartcompact.nl of 0800 – 5080 (gratis). Wij staan 24 uur, 7 dagen per week, voor u klaar.
De persoon voor wie de uitvaart wordt geregeld, moet woonachtig te zijn in de PC UitvaartCompact-regio. Woont u niet in deze regio, dan kunt u helaas geen uitvaart voor uzelf vooraf regelen. Wel kunt u een UitvaartCompact uitvaart regelen voor iemand die wel in ons werkgebied woont. Dit kan zowel voor nu als voor later.
Het Basis+ Pakket voor begraven of cremeren biedt u de mogelijkheid tot afscheid nemen tijdens de opbaring. Kiest u voor een opbaring in huis dan wordt de overledene in huis verzorgd en in bed opgebaard. Bij een opbaring in ons uitvaartcentrum verzorgen we de overledene daar en wordt uw dierbare tijdens het afscheidsmoment opgebaard in een kist.
Nee, wij maken gebruik van onze eigen uitvaartlocatie. Een begrafenis van een PC UitvaartCompact uitvaart vindt plaats op Herdenkingspark Westgaarde in Amsterdam. Andere begraafplaatsen zijn helaas niet mogelijk.
Na de opbaring in ons uitvaartcentrum (bij pakket Basis+) of na de teraardebestelling bij een begrafenis is er geen ruimte om na te zitten.
Wilt u toch even napraten? Dan kunt u dit doen bij het ParkCafé.
Bij een crematie is dit niet mogelijk. Bij de keuze voor een Basis+ begrafenis kunt u wel bij de teraardebestelling aanwezig zijn. Indien u dit wenst, kunt u dit vooraf aangeven.
In onze uitvaartcentra is het niet toegestaan om zelf meegebrachte consumpties te nuttigen. Dit wegens de strenge hygiëne- en veiligheidsvoorschriften waaraan onze uitvaartlocaties zich houden.
Heeft u gekozen voor ons uitvaartpakket Basis+ met opbaring in Uitvaartcentrum Westgaarde, dan kunt u wel consumpties via ons bestellen. Deze consumpties kunt u tot uiterlijk 12:00 uur op de werkdag vóór de uitvaart bestellen via 0800 – 5080. De gemaakte kosten kunt u ter plekke afrekenen op onze locatie. U kunt alleen betalen per pin.
Tijdens een thuisopbaring bent u uiteraard vrij om zelf voor consumpties te zorgen.
De PC UitvaartCompact pakketten zijn er voor iedereen die woonachtig is in ons werkgebied en bewust voor een nette, eenvoudige uitvaart kiest.
Regelt u een uitvaart voor uzelf? Dan kiest u zelf een contactpersoon. Belangrijk is om deze persoon op de hoogte te stellen dat hij of zij contact dient op te nemen met PC Uitvaart wanneer u komt te overlijden.
Bij het regelen van een uitvaart voor een dierbare die onlangs is overleden, is degene die de uitvaart regelt de contactpersoon.
Door een betaalmachtiging af te geven, geeft u PC Uitvaart toestemming om het door u gekozen bedrag eenmalig of periodiek van uw rekening af te mogen schrijven (incasseren). U kunt een lopende betaalmachtiging altijd eenvoudig via uw MijnPortal account intrekken. Of telefonisch via 020 580 50 80, optie 3 (maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren).
U kunt kiezen voor het afgeven van één of meerdere nieuwe betaalmachtigingen via uw MijnPortal account of het gewenste spaarbedrag zelf handmatig overmaken wanneer het u uitkomt. Voor een eenmalige bijstorting geldt een minimumbedrag van € 150.
Onze leveranciers doen er alles aan om de producten zo mooi mogelijk af te werken. Het blijft echter handwerk, waardoor het resultaat per keer verschillend kan zijn.
U betaalt tijdens uw bestelling snel en veilig via iDEAL.
Als uw bestelling geleverd is, nemen wij contact met u op om een afspraak voor het ophalen van de urn te maken. Neem hiervoor altijd een geldig legitimatiebewijs mee.
Dit hangt af van de grootte en vorm van het sieraad, Het gaat om een heel klein beetje as, een symbolische hoeveelheid.
Ja. Bij het vullen van een sieraad/sierurn wordt er gewerkt met strenge protocollen die waarborgen dat er geen verwisseling van de as kan plaatsvinden.
Wij hopen altijd het product te leveren dat aan uw wensen en verwachtingen voldoet. Helaas lukt dat niet altijd en kan een urn of sieraad anders zijn dan u had verwacht. Wij wachten met het vullen van het bestelde product totdat u het op locatie heeft gezien. Als het geleverde product niet aan uw wensen en verwachtingen voldoet, bent u niet verplicht om dit af te nemen en zullen wij het geld retourneren.
Sommige artikelen kunt u niet retourneren, omdat de producten conform uw specificaties zijn aangepast. Daaronder verstaan we producten waarin as is verwerkt, producten die speciaal op maat/verzoek zijn gemaakt en producten die zijn gegraveerd.
Alleen de rechthebbende of een gemachtigde kan de bestelling ophalen.
Nee, de producten kunnen alleen opgehaald worden op de aangewezen ophaallocatie. Dit is de locatie waar de uitvaart/crematie heeft plaatsgevonden.
Ja, wij doen dit graag voor u, zonder extra kosten. Dit kunt u aangeven bij het maken van de afspraak voor het ophalen van het bestelde product. Wilt u dit liever zelf doen? Dan mag dat natuurlijk ook.
We raden u aan om klachten eerst bij ons kenbaar te maken door te mailen naar support@pc.nl. Leidt dit niet tot een oplossing, dan is het mogelijk om uw geschil te aan te melden voor bemiddeling via Thuiswinkel Waarborg.
Vanaf 15 februari 2016 is het voor consumenten in de EU ook mogelijk om klachten aan te melden via het Online Dispute Resolution (ODR) platform van de Europese Commissie. Dit ODR platform, is te vinden op https://webgate.ec.europa.eu/odr/main/index.cfm. Wanneer uw klacht nog niet elders in behandeling is dan staat het u vrij om uw klacht te deponeren via het platform van de Europese Unie.
U bestelling wordt bezorgd op de aangewezen ophaallocatie. Dit is de locatie waar de uitvaart/crematie heeft plaatsgevonden.
We controleren bij het afhalen van de urn of het product beschadigingen heeft. De klant tekent ervoor dat het product onbeschadigd is op het moment van afhalen. PC Uitvaart heeft geen invloed op beschadigingen tijdens het vervoer of bij u thuis. Gaat de urn thuis kapot? Neem dan contact met ons op, dan bespreken we samen de beste oplossing.